„GFF mi v klíčovém momentu velmi pomohla,“ říká zakladatel myšlenky bezpapírové budoucnosti Ondřej Synovec.

Mladá technologická firma Digital Factory je v České republice známá svou webovou platformou Signi. Webová aplikace pro vytváření, podepisování a správu digitálních dokumentů má v současnosti už přes 500 firemních klientů, mezi nimiž najdeme firmy, jako je např. Alza.cz, Rohlík.cz, Česká spořitelna nebo TV Nova. Zakladatel firmy Ondřej Synovec však myslí ještě dále. Sní o bezpapírové budoucnosti v Evropě. Nápad na bezpapírovou budoucnost se zrodil v hlavě Ondřeje Synovce ve chvíli, kdy doma potřeboval sepsat s paní uklízečkou předávací protokoly. „Nevěděl jsem, jak to udělat. Neměl jsem žádný vzor ani tiskárnu,“ vzpomíná Ondřej. „Druhý přišel v digitální agentuře, kterou jsme tehdy měli. Neustále jsme čekali na podpis nějakých dokumentů. Nejčastěji šlo o dohody o mlčenlivosti nebo předávací protokoly. Tehdy jsem se v rámci jedné americké firmy dostal právě k elektronickému podpisu, a to mě nadchlo. Říkal jsem si, že na to vytvoříme vlastní aplikaci. Jenže jsem narazil.“ Když chtěl Ondřej Synovec službu nabídnout dále, ještě na ni nebyl ten správný čas. V roce 2016 firmy nechápaly, k čemu je digitální podpis dobrý. Lidé Synovcovi říkali: „Vy uvidíte naše smlouvy, a my je tady navíc nebudeme mít zařazené v šanonu? To jste se zbláznili, ne?“ Ondřej Synovec tedy projekt odložil do šuplíku a čekal na správnou chvíli.

Vše začalo jako start up

Správný čas nastal v létě 2019, kdy se Ondřej Synovec k myšlence vrátil a získal pro ni první angel investici. „Na začátku jsem bohužel udělal všechny podnikatelské chyby, jaké jsem mohl udělat. Byla to moje první investice a první chyba byla, že jsem investorům pustil více než 50 procent firmy,“ říká Ondřej Synovec. „Získal jsem sice rychle peníze, ale vývoj se strašně zpomalil. Naštěstí přišla investiční skupina GFF a pomohla mi s exitem prvních investorů. Zároveň jsme spolu postavili základy interního týmu, začali dělat marketing a získali první větší klienty v rámci České republiky. To bylo pro další vývoj klíčové.“ Na jaře 2021 vstoupila do Digital Factory také Česká spořitelna, a to skrze vlastní inkubační program Seed Starter. „V té době už jsme hledali dalšího strategického partnera, ne investora. Šli jsme po přidané hodnotě. Inkubační program České spořitelny nám poskytl nejen důležité finance v seedové fázi, ale právě onu přidanou hodnotu. Rychle jsme získali dovednosti, které bychom jinak vymýšleli roky. Signi dostalo punc aplikace bankovního standardu včetně všech compliance a security vymožeností. Díky tomu a dobře nastaveným základům jsme mohli násobně růst. Z pohledu lidí i obratu,“ říká Synovec.

Podpis bez tužky a papíru

Mise platformy Signi je velmi jednoduchá. Signi umožňuje nahradit papír a tužku. To znamená podepisování dokumentů především ve firmách. „Signi přináší do administrativního procesu firem zásadní inovaci. Zastaralý a zkostnatělý systém zjednodušuje a zefektivňuje, aniž byste k tomu potřebovali nějaké další nástroje. Přitom má Signi široké využití,“ vysvětluje Synovec. Aplikaci lze jednoduše použít pro vytváření, podepisování a správu osobních i pracovních dokumentů. Velkou výhodou Signi je, že ji uživatel může používat zcela bez instalace či stahování doplňků. Lze ji používat skrze cloudovou platformu na všech počítačích a chytrých zařízeních. Zároveň je možné ji integrovat do stávajícího informačního systému ve společnosti. To vše rychle a jednoduše. Díky Signi se zkracuje doba potřebná k podepsání dokumentů na minimum. Celý proces digitálního podpisu zabere jen 9 minut. „Firmy zbavujeme zbytečné byrokracie, šetříme jim lidské i materiální zdroje. Navíc díky kombinaci bezpečnostních a biometrických prvků máme způsob, jak elektronicky podepsat jakýkoli dokument plně v souladu s nařízením eIDAS. Dokumenty jsou tak platné a závazné na území ČR a v celé EU,“ říká Ondřej Synovec. Signi se také umí integrovat do stávajícího informačního systému společnosti, řeší archivaci a ruší tím dlouhé police s dokumenty v šanonech. Navíc umí propojit další systémy, takže při podepisování dokumentu uživatel dostane informace z katastru nemovitostí nebo obchodního rejstříku.

Cílem je 50 tisíc podepsaných dokumentů za den

V současné době má Signi přes 500 firemních klientů z různých sfér podnikání. Od malých firem až po obrovské konglomeráty. Firma rychle roste v řádu stovek procent ročně a dlouhodobým cílem společnosti je stát se jedničkou na evropském trhu. „Teď už se můžu plně soustředit na práci. Chceme vytvořit bezpapírovou budoucnost,“ říká Ondřej Synovec. Synovec plánuje exponenciální růst. „V roce 2021 jsme prostřednictvím Signi podepsali sto padesát tisíc dokumentů. V roce 2022 překonáme break-even point. Naším cílem je dostat se na číslo 50 tisíc dokumentů denně v roce 2025.“ Firma již spustila i projekt Signi Home. V něm nabízí služby domácnostem a jednotlivcům, kteří můžou s tímto systémem uzavírat své osobní dokumenty. „Z pohledu byznysu to zatím nedává moc smysl. Není to finančně zajímavé. Ale snažíme se přispět k osvětě trhu a posunout celou společnost trochu dopředu,“ říká na závěr Ondřej Synovec, zakladatel Digital Factory.

Martin Luňák, partner GFF

„Myšlenka vzdát se papíru ve prospěch nových technologií nás v GFF velmi zaujala. Věděli jsme, že není pouze módním trendem, ale naléhavou potřebou do budoucna. Věřím, že téměř všechny prvky administrativních procesů souvisejících s dokumenty budou v blízké budoucnosti přeneseny do online prostředí a nikdy se už nevrátí do své předchozí podoby. V téměř všech firmách vidíme, že v nich kolují stohy papírových dokumentů, a firmy intenzivně pracují na jejich minimalizaci. Signi je pro ně dobrým řešením. Je to velmi perspektivní produkt s globálním přesahem a zároveň celospolečenským přínosem.“